Inburgering nu ook verplicht voor nieuwkomers in Brussel

Door Liesbeth Homans op 7 december 2018, over deze onderwerpen: Inburgering, Wonen en werken in Brussel, Verandering
Inburgering

Vanaf 2020 zullen nieuwkomers ook in Brussel verplicht worden om een inburgeringstraject te volgen. Vlaams minister van Integratie en Inburgering Liesbeth Homans bereikte daarover een akkoord met de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie in Brussel. “Vlaanderen investeert al lang in Inburgering Vlaanderen voert een inburgeringsbeleid. Dat is een begeleide en doelgericht gestuurde vorm van maatschappelijke integratie van mensen van vreemde afkomst. Bedoeling is de nieuwkomers een volwaardige plaats te geven in de samenleving door insluiting in plaats van uitsluiting. De inburgering, met onder meer taallessen en inburgeringscursussen, werd concreet door de deelname van de N-VA aan de Vlaamse regering sinds 2004 en de aanstelling van een minister van Inburgering. inburgering in Brussel. Helaas deden we dat lange tijd als enige en was dit enkel een vrijwillig aanbod aangezien we geen verplichting kunnen opleggen aan nieuwkomers in Brussel. Dit verandert nu”, zegt Liesbeth Homans.

Eerste stap naar integratie

Net als in Vlaanderen zal het verplichte inburgeringstraject bestaan uit een taalcursus en een cursus maatschappelijke oriëntatie. Ronden ze die met succes af, dan krijgen de nieuwkomers een inburgeringsattest. Weigeraars riskeren een boete die kan oplopen tot 2.500 euro. “Via een inburgeringscursus leren nieuwkomers onze taal, maken ze kennis met onze samenleving en met onze normen en waarden. Het is een eerste zeer belangrijke stap naar integratie en participatie. Ik ben dan ook zeer tevreden dat er ook in Brussel aan nieuwkomers een verplicht inburgeringstraject wordt opgelegd”, besluit minister Homans.