De coronapandemie was niet alleen een echte wake-upcall voor de gezondheidszorg, maar ook voor het preventieve luik, namelijk de vaccinatie. Het uitrollen van de COVID-vaccinatiecampagne, de ontwikkeling van de vaccins en vooral ook de bereidwilligheid van vrijwilligers, zorgverstrekkers en patiënten zorgden ervoor dat Vlaanderen een hoge vaccinatiegraad bereikte. De deltavariant baart ons echter zorgen. Voor het komende najaar zal het een uitdaging zijn om alle jongeren de kans te geven zich te laten vaccineren en zullen onze risicopatiënten erop gewezen moeten worden dat naast het COVID-vaccin ook het griepvaccin van het grootste belang is om zichzelf en de anderen te beschermen voor een ‘griepgolf’.

Laagdrempelige toegang tot vaccins

Gebaseerd op gesprekken die Kathleen Depoorter heeft gevoerd met de zorgsector en de bezorgdheden die daaruit voortkwamen is de N-VA ervan overtuigd dat haar wetsvoorstel betreffende een laagdrempelige toegang tot het griep- en COVID-vaccin zo snel mogelijk in de commissie volksgezondheid besproken zou moeten worden. “Het is nu het moment om ervoor te zorgen dat patiënten die beschermd moeten worden tegen griep volgens het advies van de Hoge Gezondheidsraad, dat op een zo eenvoudig mogelijke manier moeten kunnen doen. Twee keer naar de dokter gaan voor één griepspuit is teveel van het goede. We moeten ervoor zorgen dat de patiënt in één beweging zijn of haar griepspuit kan krijgen aan terugbetalingstarief via de apotheker. Ik roep de meerderheid dan ook op om mijn voorstel te steunen”, aldus Depoorter.

Het Kamerlid wijst bovendien op het feit dat haar wetsvoorstel ook voor de derde prik van het COVID-vaccin zou gelden.