IJzersterke Bert Wollants gaat in debat over onze alsmaar hogere energiefactuur: “We mogen niet te afhankelijk worden van gas”

Door Bert Wollants op 13 september 2021, over deze onderwerpen: Energieprijzen, Energiebeleid
Bert Wollants in Terzake

Kamerlid Bert Wollants ging in Terzake in debat over de alsmaar stijgende gasprijs. Hij benadrukte dat we niet te afhankelijk mogen worden van gas. “Nu wil men de grootste energiebron, kernenergie, afsluiten en kiezen voor technologie met een hoge gasprijs én een hoge CO2-uitstoot. Men noemt dat een overgangsmaatregel, maar die jongens krijgen wel een contract van 15 jaar, tot in 2040. We gaan er dus nog heel lang aan vastzitten.”

Kamerlid Wollants wees erop dat investeringen in de twee jongste kerncentrales op kosten van de uitbater zullen zijn. En dat is bij de gascentrales anders. “Wat deze regering wil doen, is uit de begroting centen halen om die gascentrales te subsidiëren. Dat is geen geld van de exploitant, dat is geld van de burger. Dat is toch een beetje een tegenstelling: als je geld uit de begroting wil gebruiken om die gascentrales gebouwd te krijgen, dan kan je toch niet moeilijk doen over een investeerder die bereid is om de kerncentrales te verlengen, daarin te investeren om er zo voor te zorgen dat die energieprijs lager blijft. Ik weet eigenlijk niet waar de moeilijke keuze zit.”

Paars-groene duurzaamheid: gascentrales moeten klimaatneutraal zijn tegen 2050

Bert Wollants noemt de paars-groene gasambities een wortel aan een stok waar de consument nooit zal aanraken. “De federale regering heeft in de duurzaamheidscriteria die ze heeft opgelegd aan die nieuwe gascentrales, gezegd: ‘Jullie moeten klimaatneutraal zijn tegen 2050, op het moment dat die gascentrales waarschijnlijk vanzelf zullen sluiten omdat ze te oud worden. Eigenlijk is dat een beetje een nepoplossing.”

Bekijk Bert Wollants in Terzake