Iedereen wint met democratische taxi’s

Door Ben Weyts op 20 april 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De taxi wordt goedkoper voor klant én exploitant. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts schrapt de quota, de beperking tot het gemeentelijke grondgebied en de vaste tarieven. “Deze hervorming maakt van de taxi een volwaardig alternatief voor iedereen. Dat dient ook de verkeersveiligheid. Straks heb je na een nachtje uitgaan geen enkel excuus meer om niet voor een taxi te kiezen”, zegt minister Weyts. In Vlaanderen geldt de taxi nog te veel als een uitzonderlijk en duur vervoersmiddel.

Meer bewegingsvrijheid

De hervorming moet de taxi een belangrijkere plaats geven in het mobiliteitsbeleid. Exploitanten krijgen meer bewegingsvrijheid, hun werkingsgebied breidt uit tot heel Vlaanderen. Op dit moment is dat beperkt tot de gemeente waar de taxi een vergunning heeft. Een taxi die een klant van Antwerpen naar Gent brengt, mag geen passagiers oppikken in Gent, of op de terugweg naar Antwerpen. Daardoor moet de klant ook betalen voor de lege terugrit van de taxi. De hervorming beperkt het aantal lege terugritten, wat de taxi goedkoper maakt voor klant en exploitant.

Vrije prijzen zonder quota

Exploitanten zullen zelf hun prijs kunnen bepalen. Daarnaast verdwijnen de quota die het aantal taxi’s beperken tot één taxi per duizend inwoners. Er komt ook ruimte voor nieuwe concepten, zoals Uber. De vergunningsvoorwaarden worden immers beperkt tot de minimumvereisten die echt belangrijk zijn voor de passagier: de chauffeurs bezitten alle nodige attesten en de voertuigen zijn net, veilig en gekeurd. Er wordt ook een nieuwe vereiste opgelegd: elke chauffeur moet Nederlands kunnen spreken met klanten. 

Ruimer speelveld

De hervorming verruimt het speelveld van de taxi’s. Een aanbieder kan gewoon rondrijden als straattaxi, die mensen oppikt. De lokale besturen kunnen zelf een bijkomende vergunning verlenen voor een standplaats: een geprivilegieerde plaats voor een taxi ter hoogte van een attractiepool of een mobiliteitsknooppunt, zoals een treinstation. Helemaal nieuw is dat zogenaamde OV-taxi’s in de toekomst ook ingeschakeld kunnen worden binnen de dienstverlening van het openbaar vervoer.

Zelfde regels voor iedereen

De regels gelden in heel Vlaanderen en voor elke taxi: voor gelijk werk gelden gelijke wetten. Alle aanbieders moeten dezelfde regels respecteren en alle aanbieders zullen ook gecontroleerd worden. Er wordt zelfs een nieuw handhavingsinstrument geïntroduceerd: boetes worden voortaan via onmiddellijke inning geregeld.

Win-win voor klant en sector

“Het nieuwe Taxidecreet is een win-win”, zegt Ben Weyts. “De sector kan rekenen op eenvoudigere, uniforme regels, een lagere drempel om in de taximarkt te stappen en een vergroting van hun marktaandeel. De klant kan rekenen op meer taxi’s en lagere prijzen. Deze hervorming zal zorgen voor de democratisering van de taxi. Zo wordt de taxi voor veel meer mensen een écht alternatief om thuis te geraken.”

Taxidecreet

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is