Door het coronavirus beleefden de Brusselse parken het voorbije anderhalf jaar hoogdagen. Dat deed ons eens te meer beseffen dat Brussel snakt naar meer toegankelijk groen. Een snelle oplossing is dan het gedeeltelijk openstellen van het Koninklijk Park van Laken. Begin dit jaar kondigden de meerderheidspartijen in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement met veel aplomb aan te zullen strijden voor de openstelling van het kasteelpark. Ruim 7 maanden later heeft het parlement nog steeds geen tekst van de meerderheid ontvangen. Dat bleek deze week tijdens de commissie leefmilieu.

Cieltje Van Achter hekelt de hypocriete houding van de meerderheid. “In februari kondigden Hilde Sabbe (one.brussels), Lotte Stoops (Groen) en Khadija Zamouri (Open Vld) trots aan dat ze het park van Laken wilden openstellen. Blijkbaar blijft het bij aankondigingspolitiek want we zijn nu bijna oktober en ik heb hun voorstel nog steeds niet zien passeren in het parlement. Zo veel werk is het nochtans niet want met de N-VA-fractie dienden wij al in 2017 een uitgewerkte resolutie in. Waar wachten ze nu op? Zet ons voorstel eindelijk op de agenda.”

“De Brusselse meerderheidspartijen hebben de mond vol van politieke vernieuwing maar in het parlement zien we daar niets van. Voorstellen van de oppositie kunnen enkel geagendeerd worden met het fiat van de meerderheidspartijen. Als de meerderheidspartijen de behandeling niet wenselijk achten, komt het parlementaire werk van de oppositie niet eens aan bod. Het N-VA-voorstel over het Park van Laken is daar het zoveelste voorbeeld van. Om god weet welke redenen, gaan de meerderheidspartijen vandaag ineens op de rem staan en werd opnieuw beslist het N-VA-voorstel over de openstelling van het park in de diepvries te steken.”