De federale regering nam al een aantal maatregelen om de pensioenen rechtvaardiger te maken. De minimumpensioenen voor een volledige loopbaan werden met 97 euro per maand verhoogd voor alleenstaande werknemers. Bij alleenstaande zelfstandigen kwam er zelfs 160 euro per maand bij. Maar voor Jan Spooren zijn nog bijkomende maatregelen nodig: “Een bijdrage vragen van de hoogste pensioenen kan helpen om het stelsel rechtvaardiger te maken. Maar ook de verschillen tussen de pensioenen van ambtenaren, werknemers en zelfstandigen moeten we zo snel mogelijk wegwerken.”

Structureel de vergrijzingskosten opvangen

Het Kamerlid waarschuwt er wel voor dat we niet de denkfout mogen maken dat het niet indexeren van de hoogste pensioenen een oplossing vormt voor de stijgende vergrijzingskost: “Hoge brutopensioenen van 3.000 euro en meer zijn uiteraard een budgettaire last voor ons pensioenstelsel”, zegt Spooren. “Maar de uitdagingen van de vergrijzende bevolking kunnen we enkel aanpakken met structurele maatregelen. Dat moet ertoe leiden dat we – allemaal samen – gemiddeld wat extra jaren effectief werken en bijdragen aan onze sociale zekerheid .”