De energiecrisis wordt veelal rechtstreeks gelinkt aan de Russische inval in Oekraïne, maar volgens Bart De Wever is deze crisis niet door Poetin veroorzaakt. “Dit heeft Europa over zichzelf uitgeroepen, door haar eigen primaire energieproductie radicaal af te bouwen. De VS deden net het omgekeerde en zijn nu netto exporteur van olie en gas.”

Groene dogmatiek

“Dit zijn de gevolgen van de groene dogmatiek: olie, gas, steenkool, het mocht allemaal niet meer. We mochten niet meer investeren in reserves. De domste landen Duitsland en België hebben dan ook nog eens parallel hun kernenergie afgeschaft. Alle eigen bronnen van energie die we hadden, hebben we afgebouwd en we hebben ons afhankelijk gemaakt van Poetin. Nu hangen we eraan. Misschien moeten mensen maar eens gaan stemmen voor die partijen die dat al lang hebben zien aankomen en daar systematisch voor gewaarschuwd hebben”, zegt Bart De Wever.

Als bedelaars naar Parijs

De krachtigste oplossingen zullen volgens De Wever van Europa moeten komen. Hij verwijst naar het voorstel van commissievoorzitter Von der Leyen om de prijs van de gas-gebonden energieproductie los te koppelen van die van hernieuwbare energie. “Er worden prachtige winsten gemaakt met hernieuwbare energie. Kerncentrales zijn cashkoeien en de miljarden spuiten Parijs binnen. De EU kan dat wijzigen door een rendabele prijs vast te leggen en alles wat daarboven valt af te romen. Dat zou voor ons land een injectie van vele miljarden euro’s betekenen. Ondertussen moeten wij nu wel als bedelaars naar Parijs trekken. Waar we ooit heel veel winst hadden kunnen maken, hebben we die troeven weggegeven.”

Krankzinnigen op een andere planeet

Dat de kernuitstap ook niet in de Zweedse regering werd tegengehouden, is volgens Bart De Wever een ‘halve waarheid en een hele leugen’. “De kernuitstap is een paarsgroene wet, en nu hebben we weer een paarsgroene regering. Ik stond het verleden helemaal alleen met mijn mening over de kernuitstap. Gwendolyn Rutten, Wouter Beke, zelfs Marghem verklaarden mij krankzinnig. Volgens Di Rupo leefden we bij de N-VA op een andere planeet. Nu plots zeggen dat achteraf gezien eigenlijk ‘iedereen erbij betrokken was’, dat is niet correct. Ik ben daar altijd consequent in geweest en verdedig kernenergie als sinds de jaren 80.”

Pasen en Kerstmis op zelfde dag

Vlaams energieminister Zuhal Demir kreeg veel tegenwind met haar kritiek op het overlegcomité, maar Bart De Wever geeft haar volmondig gelijk. “Dat overlegcomité is een hoogmis van het Belgische onvermogen en surrealisme. We hebben daar, met het akkoord van onze coalitiepartners,  de verlenging van de kerncentrales en een Europese vermindering van de CO2-emmissierechten op tafel gelegd, en dat wordt dan door de premier – nota bene van dezelfde partij – gewoon van tafel geveegd. Tinne Van der Straeten heeft daar zelfs haar mond niet opengedaan, maar komt later wel doodleuk verklaren dat dankzij haar de twee jongste kerncentrales langer zullen openblijven. Ja, dan vallen Pasen en Kerstmis op dezelfde dag.”

Welvaartstik

“We kunnen tal van maatregelen nemen”, aldus De Wever, “maar aan alles zitten ook nadelen. Mirakels bestaan niet. We gaan een welvaartstik krijgen. Het is tijd dat politici dat misschien eens eerlijk zeggen tegen de mensen. Het kalf is al verdronken. Het is tijd voor bittere waarheden: dit land is failliet. Kijk maar eens naar onze schuld, onze overheidsuitgaven, onze tekorten. We zijn erger dan Zuid-Europa. Dat heeft te maken met beleid. Deze regering heeft daar niets aan gedaan. Ik heb twee jaar geleden al gezegd: bij een volgende economische schok worden wij het nieuwe Griekenland. We staan er het zwakste voor van allemaal. De Croo kan veel zeggen, maar hij kan niets doen. Er zijn geen reserves, er is geen buffer.”

Bekijk hier het hele interview in de Zevende Dag op VRT MAX (beschikbaar tot dinsdag 04/10/2022), waarin Bart De Wever het onder meer ook heeft over Ventilus.

Start video