"Er staan zware dossiers op de agenda, zoals stijgende energieprijzen, migratie, digitale transformatie en externe betrekkingen. Ik vind het jammer dat de weliswaar belangrijke kwestie van de rechtsstaat in Polen teveel aandacht zal opslorpen en ons zal afleiden van deze strategische uitdagingen voor de toekomst van Europa.”

Belerende en moraliserende houding brengt Europese eenheid in gevaar

De argumenten en toon die sommigen gisteren in het debat over de rechtsstaat gebruikten, waren beledigend, niet constructief, moralistisch en paternalistisch, zegt Kanko. “Het doet me denken aan hoe het Frankrijk van Mitterrand zich gedroeg ten opzichte van Afrikaanse landen toen ik klein was. Hoe kan zo'n houding bijdragen aan de dialoog? Als het doel is om een lidstaat te vernederen, is dat niet te tolereren. Met zulke woorden en zo'n neerbuigende houding hebben sommige collega's Groot-Brittannië uit de EU geduwd en Frankrijk zelfs gedwongen een referendum te houden over de Europese Grondwet.”

“Deze collega's vormen door hun belerende en moraliserende houding en hun ideologieën een gevaar voor de eenheid van het Europese project. Bovendien - laten we ons niet voor de gek houden - proberen ze met allerlei regelgevende mechanismen de verdragen slinks te veranderen, net zoals Polen dat kan proberen met een uitspraak van het Grondwettelijk Hof.”

De EU moet antwoorden geven.

Europese burgers zijn ongerust

Wat migratie betreft en het status quo in dat dossier waar iedereen over zwijgt, prijst Assita Kanko het werk en de moed van commissievoorzitter Von der Leyen die dat wel durft toe te geven. “Het Europese migratiesysteem is dood en de noodzakelijke hervormingen lopen vertraging op. Europese burgers maken zich echt grote zorgen over illegale migratie en de bescherming van onze manier van leven. Ze roepen ons overal op om kordater te zijn. Zonder vastberaden optreden van onze kant spreiden we het bedje van extremistische partijen. Wij zijn verantwoordelijk voor de opkomst van populistische figuren.”

Dit weekend komt de EU ook bijeen voor de Conferentie over de Toekomst van Europa, waaraan Europarlementslid Assita Kanko zal deelnemen. "De toekomst van Europa hangt af van onze bereidheid om te luisteren naar de dagelijkse zorgen van de Europeanen én de vastberadenheid om die zorgen weg te nemen.”