Hervorming wet-Major: voorrang aan veiligheid en jobs

Door Johan Klaps op 17 december 2015, over deze onderwerpen: Economie, Veiligheid
Hervorming wet-Major: voorrang aan veiligheid en jobs

De N-VA wil dat bij de hervorming van de wet-Major, die de havenarbeid regelt, het behoud van de veiligheid en de creatie van jobs primeren. Om onze Vlaamse havens concurrentieel te houden, moeten we bovendien logistiek en e-commerce uit die havenwet halen. “De hervorming van de wet-Major moet havenarbeid tot zijn essentie herleiden, namelijk het laden en lossen van schepen”, stelt Kamerlid Johan Klaps. “Er mag echter nooit worden getornd aan de veiligheid van de dokwerkers.”

Alle statistieken tonen aan dat het beroep van havenarbeider een zeer gevaarlijke job is. Jaarlijks krijgen meer dan 1.000 van de ongeveer 8.500 havenarbeiders bij ons een arbeidsongeval. Vaak zijn daarbij ook doden te betreuren. Daarom moet bij de hervorming van de wet-Major veiligheid op de eerste plaats komen, ook wanneer bedrijven in 2020 alle havenarbeiders vrij mogen aanwerven. Dat kan onder meer door het huidige opleidingsprogramma te behouden.

Logistiek en e-commerce uit wet-Major

Ook met het nieuwe voorstel van minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zullen bedrijven uit de sectoren van de logistiek en de e-commerce, die gelegen zijn binnen de grenzen van de haven, arbeiders moeten aannemen onder dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden als havenarbeiders. Dat is niet logisch aangezien gelijkaardige bedrijven buiten het havengebied dat niet moeten doen. Daarom pleit de N-VA ervoor om de wet-Major toe te passen op de aard van de job en niet langer geografisch, zoals nu gebeurt. “De haven van Antwerpen is onze economische motor. Als we logistieke en e-commercebedrijven het moeilijk blijven maken om zich hier te vestigen, zullen ze gewoon uitwijken naar Rotterdam of Hamburg. De bijhorende jobs kunnen we dan ook vergeten”, waarschuwt Klaps.