Hervormd huwelijksvermogensrecht biedt meer rechtszekerheid en meer flexibiliteit

Door Sarah Smeyers op 11 juni 2018, over deze onderwerpen: Justitie, Verandering
Huwelijksakte met trouwringen

“Het is meer dan 40 jaar geleden dat het huwelijksvermogensrecht nog werd aangepast. Ondertussen zijn gezinnen heel anders en diverser samengesteld. Mensen (her)trouwen ook op latere leeftijd en hebben vaak al een vermogen opgebouwd. Het is dus belangrijker dan ooit om een regeling voor dit bestaande (en toekomstige) vermogen vooraf vast te leggen in een degelijk huwelijkscontract”, zegt Kamerlid Sarah Smeyers, mede-indiener van voorstel om het huwelijksvermogensrecht te hervormen. Dit voorstel vanuit de meerderheid zal, na de stemming, samen met het erfrecht in werking treden op 1 september 2018.

Een voorbeeld: dankzij de nieuwe wet kan een koppel, gehuwd met scheiding van goederen, een samen aangekochte wagen toch als gemeenschappelijk vermogen laten vastleggen. In de oude wetgeving werd de scheiding van goederen juridisch immers heel strikt geïnterpreteerd.

“Het huwelijksvermogensrecht werd gelijktijdig met het nieuwe erfrecht hervormd. We voeren op die manier een belangrijke modernisering door in ons familiaal vermogensrecht”, zegt Smeyers. “De notaris krijgt, en dat wordt uitdrukkelijk vermeld in de nieuwe wet, de grote verantwoordelijkheid om de burger goed te informeren over de verschillende nieuwe mogelijkheden.”