Het Vlaams onderwijsveld geeft op regelmatige momenten transparantie over het contactonderzoek van de CLB’s, het aantal besmettingen en het aantal quarantaines op school. Zo wordt de omvang van het probleem duidelijk én kan alles in perspectief geplaatst worden. Eerder werden er al cijfers gepubliceerd medio september, eind september en medio oktober.

Sterke stijging binnen scholen

De nieuwe update toont een sterke stijging van de cijfers binnen de scholen. In de periode tussen 12 oktober en 25 oktober werd er bij 4.964 leerlingen (0,41 procent) en 1.612 personeelsleden (0,98 procent) een positieve COVID-test afgenomen. 24.698 leerlingen (2,06 procent) van alle leerlingen en 1.975 personeelsleden (1,2 procent) werden in quarantaine geplaatst. Deze cijfers bevestigen dat scholen geen eilanden zijn: als de epidemie wild om zich heen slaat in de brede samenleving, dan worden ook leerkrachten en leerlingen besmet. De laatste twee weken zijn de cijfers binnen de scholen dan ook geëvolueerd in de richting van het niveau van de brede samenleving, al blijven ze wel lager.

Besmettingen vooral buiten de school

Het merendeel van de besmettingen blijkt bovendien te herleiden tot situaties buiten de schoolmuren. Dat wordt bevestigd door de vaststelling dat de voornaamste redenen om over te gaan tot testing een nauw contact binnen de gezinscontext of het vertonen van COVID-19-symptomen is. De CLB’s geven aan dat er binnen scholen nog altijd relatief weinig clusters aangetroffen worden. Mensen besmetten elkaar dus vooral buiten school.

Herfstvakantie als time-out voor de scholen

“We creëren met de verlengde herfstvakantie nu een time-out voor de scholen”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Tegelijkertijd beperken we de sociale contacten, om de coronacurve terug te doen dalen. De besmettingen bij leerlingen en personeelsleden zitten nog altijd lager dan in de brede samenleving: scholen zijn nog steeds gecontroleerde omgevingen waar de maatregelen goed toegepast worden. Maar de coronacurve in de algemene samenleving moet wel naar omlaag.”

De gegevens van de CLB’s worden gepubliceerd op onderwijs.vlaanderen, waar ze over twee weken opnieuw geactualiseerd zullen worden. “We kunnen alleen maar de vinger aan de pols houden dankzij het doorgedreven contactonderzoek van de CLB’s”, zegt Weyts. “Ik ben dankbaar voor de tienduizenden telefoons en het vele extra werk dat zij doen om ervoor te zorgen dat onze kinderen en jongeren veilig naar school kunnen blijven gaan.”