Een verbetering die zich vorig jaar al aftekende, zette zich wel door in de eerste maanden van dit jaar: in de periode van januari tot mei zondigde nog slechts de helft (53 procent) van alle voedingszaken tegen de wet. Voor alle duidelijkheid: het gaat daarbij om aanbieders van onverpakte voedingswaren, zoals pittazaken, frituren, bakkers en broodjeszaken. Zij zijn pas sinds 2014 verplicht om allergenen aan te geven. Van de aanbieders van verpakte voedingswaren, zoals supermarkten, leeft 93 procent de wetgeving inzake etikettering na. Voor hen geldt de wetgeving al sinds 2007.

Bevolking beschermen

“Contact met of inname van allergenen kan in sommige gevallen leiden tot de dood”, waarschuwt Van Camp. “Daarom vragen we controles die leiden tot pv’s voor iedereen die de wet met de voeten treedt.” Tot nu toe voorzag de bevoegde minister Willy Borsus (MR) enkel waarschuwingen.

Beide Kamerleden herhalen ten slotte ook hun vraag om de sector te ondersteunen om hun ingrediëntenlijsten digitaal te beheren. ”De consument moet snel en eenvoudig digitale en up-to-date informatie over ingrediënten van verpakte - maar ook onverpakte - voedingswaren kunnen terugvinden”, legt Hufkens uit. “Denk aan de hoeveelheid koolhydraten die een product bevat, maar ook bij welke bakker je patisserie zonder eieren of glutenvrij brood kan kopen.”