De levensduur van de jongste twee centrales wordt met tien jaar verlengd, maar dat is schromelijk te weinig. “In de VS verlengt men de levensduur van hun kerncentrales met 60 jaar. De oudste Nederlandse kerncentrale (Borssele) mag zomaar eventjes 80 jaar langer draaien”, aldus Bart De Wever. “De kernuitstap wordt niet afschaft, ze wordt gewoon uitgesteld. En premier De Croo stapt gewoon mee in dat groen dogmatisch verhaal. Onbegrijpelijk.”

Hysterische liberalen

Bart De Wever verwijst ook naar de kritiek als zou de N-VA in de Zweedse regering de kernuitstap mee hebben gefaciliteerd. “We zijn altijd tegen de kernuitstap geweest. Maar in de regering-Michel vonden we geen medestanders om die beslissing terug te draaien. Meer nog, de liberalen werden hysterisch toen we daarover begonnen. Bij de gesprekken over een paars-gele regering in 2020 maakten alle betrokkenen nochtans geen enkel misbaar over onze plannen om de kernuitstap terug te draaien. Maar toen koos men voor Vivaldi en stapte men mee in de waanzinnige logica van Groen. En dat in ruil voor het premierschap.”

Maatregelen energiefactuur: te weinig, te laat

Bart De Wever kwam ook nog eens terug op de maatregelen die de federale regering nam om de energiefactuur te temperen. “De regering ondersteunt vooral de passieven, zij die niet werken. Om het maar te zeggen hoe het is: vooral het kiespubliek van de PS wordt hier beter van. In Wallonië stookt men vooral met mazout, dus daar krijgt men een cheque van 200 euro. Vlaanderen, waar men hoofdzakelijk met gas verwarmt, met het stellen met een btw-verlaging die straks helemaal teniet wordt gedaan door de index. Alweer zijn het de werkende Vlamingen die het gelag betalen.”

Bekijk Bart De Wever in De Afspraak op vrijdag op VRT NU (beschikbaar tot 17 april 2022) en VTM Nieuws (beschikbaar tot 27 maart 2022).