Voordelig voor consument

Van Bossuyt, een van de hoofdonderhandelaars van de nieuwe wetgeving, ziet veel voordelen voor de consument: “Een Vlaming die via een Franse website een weekendje Euro Disney wil boeken, omdat hij daar een goedkopere deal heeft gevonden, zal dat probleemloos kunnen doen. Logisch, want in een eengemaakte interne markt moet je vrij kunnen shoppen.”

Bedrijven die zich op de online markt begeven, moeten bovendien niet alle nationale consumentenregels van de EU-lidstaten kennen. Dat moedigt hen aan om in andere landen webwinkels op te starten en vergroot dus hun klantenpotentieel. Het laat de Vlaamse kmo’s bovendien toe om zich te richten op specifieke, interessante markten in Europa.

Wel nog geoblocking op films en series

Audiovisueel materiaal valt niet onder de nieuwe wetgeving. Door bepaalde auteursrechtelijke inhoud in andere landen te blokkeren, wordt de waarde van films of series – maar ook e-boeken, muziek en online games – in verschillende markten beschermd. “Dat is een uitstekende zaak voor onze Vlaamse audiovisuele sector, die een grote rol speelt bij de vorming van onze taal en cultuur”, besluit Van Bossuyt. “Het zorgt er ook voor dat de financiering van films of series niet in het gedrang komt.”