Leerkrachten, leerlingen en ouders zijn tijdens de coronacrisis keihard blijven doorwerken om hoogstaand afstandsonderwijs te organiseren. Er zijn grote inspanningen gedaan om álle leerlingen te bereiken en te betrekken, maar toch riskeren de meest kwetsbare leerlingen nog altijd een leerachterstand. Niet alle leerlingen zijn thuis bijvoorbeeld even goed omkaderd. Als de leerhiaten van die leerlingen niet ingevuld worden in de komende maanden, dan beginnen zij straks met een achterstand aan het volgende schooljaar.

Oproep aan scholen, lokale besturen en andere initiatiefnemers

De Vlaamse Regering lanceert nu een open oproep gericht op scholen, lokale besturen en andere initiatiefnemers voor de organisatie van zomerscholen in juli en augustus. De klassenraad zal leerlingen het advies kunnen geven om deel te nemen, lokale partners zullen deelname kunnen aanmoedigen, maar het blijft uiteindelijk wel vrijwillig.

Nuttige koppelen aan het aangename

In de zomerschool kom je terecht in een klein groepje samen met een tiental leeftijdsgenoten. De leerstof beperkt zich idealiter tot twee essentiële leergebieden waar de individuele leerling het meeste nood aan heeft. Het concrete curriculum wordt zo maximaal mogelijk afgestemd op de leerlingen. Het aanbod zal er dus overal een beetje anders uitzien. Een zomerschool duurt minstens 10 dagen. Ongeveer de helft van de dag gaat naar het leertraject, maar er zal ook veel ruimte zijn voor sport, spel en cultuur – het zogenaamde verrijkingsprogramma. Het nuttige wordt gekoppeld aan het aangename.

Gratis voor deelnemers

De zomerscholen worden in eerste instantie georganiseerd door scholen en gemeentebesturen, die ervoor kunnen kiezen om samen te werken met elkaar of met lokale partners zoals jeugdwerking, organisaties die bezig zijn met leerondersteuning, reeds bestaande zomerscholen… De zomerschool is gratis voor de deelnemers, want de Vlaamse Regering voorziet een vergoeding van 25 euro per dag per leerling. Met dat geld kunnen bijvoorbeeld de lesgever en de werkingsmiddelen vergoed worden.  Er zijn genoeg middelen voorzien voor potentieel zelfs duizenden zomerscholen verspreid over heel Vlaanderen.

Scholen en individuele leerkrachten werken mee op vrijwillige basis. Er wordt gewerkt met zowel ervaren lesgevers als met begeleiders, monitoren, …

Achterstand zoveel mogelijk verhinderen

“Ik hoop dat veel lokale besturen, scholen en andere organisaties zullen ingaan op onze open oproep, al besef ik dat zeker de scholen op dit moment ook met veel andere dingen bezig zijn”,  zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We moeten maximaal verhinderen dat sommige leerlingen in september met een achterstand beginnen aan het nieuwe schooljaar. Laat ons die proberen weg te werken in de vakantie, in combinatie met veel ontspanning, sport en spel. Het is allemaal wat nieuw, maar we hebben veel lessen getrokken uit Nederlandse voorbeelden”.