“De Hello Belgium Railpass zal worden geëvalueerd, en waarom niet, worden herhaald.” Dat zei federaal minister van Mobiliteit Gilkinet vandaag in de Kamercommissie Mobiliteit. De gratis twaalfrittenkaart werd vorige zomer in het leven geroepen op voorstel van Groen-voorzitter Meryem Almaci, onder het motto “de treinen rijden toch.” Achteraf bleek de maatregel 110 miljoen euro te kosten.

Maatregel moeilijk verzoenbaar met coronacrisis

“Slecht idee”, vindt Kamerlid Tomas Roggeman. “De gratis Rail Pass is zijn doel volledig voorbij geschoten. Het is geen steun gebleken voor het toerisme, aangezien de horeca, winkels, en bezienswaardigheden zoals musea gesloten zijn.” Bovendien blijkt de maatregel moeilijk verzoenbaar met de coronacrisis. “Op sommige treinverbindingen en in centra leidt dit tot grote drukte. Twee weken geleden riep Bart Tommelein (Open VLD) nog op om de gratis Rail Passen op te schorten, vanwege de grote drukte aan zee die de sociale afstand onder druk zette. Minister Gilkinet heeft die vraag van zijn coalitiepartner genegeerd en overweegt nu exact het omgekeerde”, stelt Roggeman vast. Daarnaast wordt deze gratis Rail Pass met de post verzonden en bij bpost meldde men afgelopen week nog dat ze de drukte niet kunnen bijhouden.

Federale regering te nonchalant met schaarse middelen

Volgens de N-VA springt de federale regering té nonchalant om met de schaarse middelen. “Als de paars-groene regering dan toch nog 110 miljoen euro uit de schuldenput tevoorschijn kan toveren, laat het ons dan gebruiken voor rechtstreekse steun aan de horeca. Na twee lockdowns staat het water tal van ondernemers aan de lippen”, besluit Roggeman.