Het parlement moet zijn zeg hebben

“Wij hebben de indruk dat het een beetje begint te wennen, als we niet opletten. Dat het normaal wordt geacht dat die maatregel alsmaar wordt verlengd. Wij vinden dat niet normaal, daarvoor is die maatregelen te ingrijpend.” De Roover wijst erop dat het om grondwettelijk verankerde basisrechten gaat. “Het parlement moet zijn zeg hebben, want het is het parlement dat op het einde van het verhaal beslist of zo’n dingen doorgaan of niet.”

Geruisloos naar een politiestaat

Volgens De Roover stellen veel mensen vraagtekens bij het nut van een avondklok voor iedereen en overal. De tegenwerping dat een algemene avondklok de handhaving makkelijker maakt, wuift hij weg. “Als we iedereen verbieden om ook overdag buiten te komen, wordt het nóg makkelijker om te handhaven. Maar zo ga je wel geruisloos naar een politiestaat. Wanneer ’s nachts dingen gebeuren die niet mogen, moet dat worden aangepakt. Maar daarvoor ga je geen basisrechten opheffen.”

Beluister Peter De Roover op Radio 1 over de avondklok.