Liever geen brexit

De verwerping van de Brexit-deal door het Britse Lagerhuis zorgt voor een bijkomende periode van onzekerheid voor onze burgers en bedrijven. De kans op een chaotische ‘no deal’ brexit stijgt hierdoor sterk. Minister-president Geert Bourgeois: "Ik heb liever geen brexit, maar als die er toch komt, is een douane-unie een minimum. Het is ondenkbaar dat we na 30 maart minder vlot handel zouden kunnen drijven met het Verenigd Koninkrijk dan met Turkije. Een douane-unie komt tevens tegemoet aan de belangrijkste eisen van de Britten.”

Ierse grenskwestie

Zo is er in het geval van een douane-unie geen vrij verkeer van personen, geen jurisdictie van het Europees Hof van Justitie en geen bijdrage aan het Uniebudget. Bovendien biedt een douane-unie een oplossing voor de Ierse grenskwestie.

Het klopt dat de Britten voor handelsverdragen dan wel afhankelijk zijn van de Europese Unie. “Maar ik weet uit ervaring dat alleen een groot blok zoals de EU wereldwijd sterke handelsverdragen kan sluiten. Bovendien is 55 procent van de export van het VK gerelateerd aan het Europese handelsblok”, besluit Geert Bourgeois.