Wisselend succes

Het Europees Parlement evalueert jaarlijks de staat van de Europese bankenunie. Het nieuwe verslag is een pak kritischer dan de vorige rapporten. “De Europese banken beschikten in 2017 nog steeds over 1 biljoen euro aan rommelkredieten”, vertelt Europarlementslid Loones. De nieuwe Europese regels rond falende banken kenden een wisselend succes. In Italië gingen opnieuw miljarden euro’s belastinggeld naar twee noodlijdende Venetiaanse banken. “Onbegrijpelijk”, vindt Sander Loones.

Bankenunie voltooien

Het rapport pleit voor extra inspanningen om de bankenunie te voltooien. Daarvoor moeten landen zoals Italië eerst orde op zaken stellen in hun bankensector, meent Europarlementslid Loones: “Geen solidariteit zonder verantwoordelijkheid. Daarom eisen wij een grote kuis en strengere regels die problemen in de toekomst moeten helpen voorkomen”, besluit hij. Het rapport kreeg de steun van een ruime meerderheid van Europarlementsleden.