Met ruim 11 procent van de totale werkgelegenheid en 10 procent van het bruto binnenlands product van de EU is de toerismesector is erg belangrijke economische speler. De COVID-19-crisis treft de sector genadeloos. Steun- en herstelmaatregelen zijn dus ook voor deze sector essentieel, op verschillende niveaus.

Het Europees Parlement pleit ervoor om van toerisme een gedeelde bevoegdheid te maken, een allesomvattend Europees toerismebeleid te ontwikkelen met een eigen begrotingslijn en als kers op de taart, een Europees agentschap voor toerisme.

Johan Van Overtveldt: “Het Europees Parlement vervalt weer in een soort van pensée unique waarbij 'meer Europa' de enige oplossing lijkt. Een hamer ziet elk probleem als een spijker. Toerisme en de promotie van de eigen regio of lidstaat is toch bij uitstek een taak die toebehoort aan de lidstaten. Volgens het Europees verdrag is toerisme een aanvullende bevoegdheid. De N-VA is allesbehalve vragende partij om dit te wijzigen. Een turbo op de vaccinaties is vandaag de beste relancemaatregel voor de toerismesector, zodat we deze pandemie zo snel als mogelijk overwinnen.”