Voor jou verandert er niks

“Ik vind het essentieel dat we de jongeren en leerkrachten wat perspectief kunnen geven voor 1 september”, zei minister Weyts daarover in het Journaal op VRT. “Onder de banier van de vrijheid hebben we iedereen opgeroepen om zich te laten vaccineren. Om dan terecht te komen bij een 1 september waarbij je zegt: ‘Bedankt om je te laten vaccineren, maar voor jou verandert er niks’, dat vond ik niet kunnen.”

Secundair: zitten zonder masker, verplaatsen met masker

In het secundair gelden vanaf 1 september dezelfde regels als in de rest van de samenleving. Leerlingen mogen hun mondmasker uitdoen zodra ze zitten. Staan ze recht om zich te verplaatsen, dan moeten ze het mondmasker weer opzetten.

Beperkingen op vrijheden afbouwen

In het Journaal had Ben Weyts nog een duidelijke boodschap. “Als we op Vlaams niveau bijna 90 procent vaccinatiegraad hebben, wordt het tijd om de beperkingen ten aanzien van onze fundamentele rechten en vrijheden af te bouwen.”

Bekijk minister Ben Weyts in het Journaal over de coronamaatregelen bij de start van het nieuwe schooljaar.