De Europese Commissie wil onder meer dat vaders recht hebben op tien dagen vaderschapsverlof en dat zowel moeders als vaders minstens vier maanden ouderschapsverlof kunnen opnemen, in elke lidstaat van de EU.

Meer maatwerk

Helga Stevens beklemtoont het belang van een evenwicht tussen werk en privé en staat open voor elk constructief voorstel. “Maar net wanneer de topman van de VDAB benadrukt dat Vlaanderen nood heeft aan meer autonomie om zijn eigen arbeidsmarktbeleid te bepalen, wil de Commissie de lidstaten in een keurslijf dwingen. En dat werkt niet”, aldus Stevens. “Kijk maar naar Spanje: een land met een torenhoge werkloosheid. Wat is het nut om een verlofstelsel op te leggen, wanneer mensen niet eens een job hebben?”

Kansen grijpen

Recent haalde de Europese Commissie nog uit naar de positie van allochtonen in het Vlaamse onderwijs en op onze arbeidsmarkt. Matthias Diependaele, fractievoorzitter in het Vlaams Parlement, reageert erg verrast: “Al jaren zet Vlaanderen in op maatwerk om mensen te begeleiden naar de arbeidsmarkt. Heel wat andere lidstaten volgen die aanpak, omdat het voor allochtonen ook de beste oplossing is”, vervolgt hij. “Net om de kansen van nieuwkomers te verhogen, zet Vlaanderen sterk in op taalstages en opleidingen op de werkvloer. Bovendien is ons onderwijssysteem een van de meest emanciperende van alle OESO-landen en legt Vlaanderen al jaren de klemtoon op inburgering en taalondersteuning. Maar het is uiteraard ook aan de nieuwkomers én oudkomers om de kansen te grijpen die hun worden aangeboden”, besluit Diependaele.