Hun voorstel betreft een vermindering van de personenbelasting met 500 euro die zal worden doorgerekend in de bedrijfsvoorheffing vanaf de maand maart.  Zo zullen de mensen onmiddellijk netto meer overhouden van hun loon of pensioen. Ook zelfstandigen komen in aanmerking. Dat geldt niet voor wie geniet van het sociaal tarief voor aardgas. “Die mensen hebben al een substantieel voordeel”, zeggen beide Kamerleden.

Voordeel in centen

“Ten opzichte van een btw-verlaging krijgen de mensen dus een voordeel in centen om die peperdure energiefactuur mee te betalen. Geen vestzak-broekzakoperatie, maar een financieel voordeel zónder impact op de loonindex”, legt Joy Donné uit.

Meerinkomsten energieproducenten gebruiken

Wie gaat dat betalen? “Wel, onze energieproducenten. Kerncentrales en de installaties van hernieuwbare energie maken vandaag torenhoge overwinsten. Die systemen zijn gebouwd met belastinggeld. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we die meerinkomsten mee zouden gebruiken om de burger financieel te ondersteunen”, legt Wollants uit.

Belang van kernenergie

Maar toch blijft hij ook hameren op het belang van kernenergie in dit verhaal. “Het FANC bevestigde dat de twee jongste kerncentrales open kunnen blijven als de regering-De Croo die knoop zo snel mogelijk doorhakt. Waarom zouden we dan investeren in peperdure, vervuilende gascentrales als kernenergie beter is voor onze portemonnee én ons klimaat?”, besluit Wollants.