De cijfers over waterverbruik van 2020 zijn over alle sectoren heen vergelijkbaar met die van 2019. Veel is er dus niet veranderd in het verbruikspatroon van de Vlaming. Op langere termijn zijn verschillende conclusies af te leiden uit de opgevraagde cijfers. “Zo zien we bijvoorbeeld wel een duidelijke daling van het gebruik van grondwater door de industrie in de periode tussen 2000 en 2014. Op langere termijn zien we dus wel belangrijke evoluties”, zegt Perdaens.

Een van de belangrijkste vraagstukken

De belangrijkste conclusie is dat we bij hemelwater een gestage toename blijven zien, ook ten opzichte van 2019. “Hoe we met ons water omgaan zal een van de belangrijkste vraagstukken van de komende jaren worden. Dat debat zal brandend actueel blijven. Het is goed om te zien dat hemelwater daarin een belangrijke rol kan spelen, onder andere door de verplichting van de regenwaterput. Al moet het uiteraard nog beter. Inspanningen van alle sectoren blijven broodnodig. Water, zeker drinkbaar water, wordt schaarser”, klinkt het bij Perdaens.

Werk van lange adem

Verstandig omspringen met beschikbare waterbronnen is volgens Perdaens een werk van lange adem. “Het besef is vaak wel aanwezig, maar sommige veranderingen nemen tijd in beslag. Bij de verplichting van regenwaterputten voor nieuwbouw zien we bijvoorbeeld ook pas resultaten op de langere termijn. Dat bewustzijn moet worden aangescherpt. Vlaams minister Zuhal Demir brengt dat bewustzijn ook binnen in het Vlaamse beleid met haar Blue Deal”, stelt Perdaens.