Geen overzicht

In 2017 en 2018 stroomden 3.057 Vlamingen in het systeem van SWT (stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag of ‘brugpensioen’). 3.029 onder hen kregen minstens één jobaanbieding, mail op maat of sollicitatieopdracht. Maar wat gebeurt er als ze weigeren, vroeg Axel Ronse aan de minister? “Dat weten we niet.”

Bruggepensioneerden moeten beschikbaar te blijven en/of zich daartoe bij te scholen. Ze worden dus verondersteld in te gaan op een opleidingsaanbod, stage of werkaanbieding. Maar doen ze dat ook allemaal? VDAB en de minister van Werk blijken niet in staat om een overzicht te geven van de gevolgen voor SWT’ers die pertinent weigeren in te gaan op jobaanbiedingen, opleidingen, stages of sollicitatieopdrachten. Blijkbaar zou dit een aanpassing vereisen in de VDAB ‘applicatie’.

Nauwelijks doorstroming door te klein verschil

Axel Ronse wil zo snel mogelijk inzicht krijgen in het activeringsbeleid van SWT’ers, inclusief het sanctioneringsbeleid. “Dit gaat over veel mensen. Die hebben vaak een heel interessant profiel en zijn gegeerd door veel bedrijven. Ze stromen echter nauwelijks door naar werk. Slechts 2,4 procent van de ingestroomde SWT’ers is na een jaar opnieuw aan het werk.”

Ronse heeft daar een verklaring voor. “Dat komt door hun statuut. Bovenop hun werkloosheidsvergoeding krijgen ze namelijk een extra bedrijfstoeslag. Daardoor is het verschil tussen wat ze krijgen via hun statuut en zouden verdienen door te werken veel te klein. Bovendien moeten ze slechts ‘aangepast beschikbaar’ zijn voor de arbeidsmarkt. Dat betekent dat ze niet actief naar werk moeten zoeken. Net daarom moet Vlaanderen deze groep maximaal activeren en opvolgen.”

SWT afschaffen

Als we willen streven naar 80 procent werkzaamheidsgraad dan moeten we deze anomalie grondig aanpakken, meent Axel Ronse. “Het beste zou zijn dat het SWT-statuut wordt uitgedoofd door de volgende federale regering.”