De omslag komt er omdat de huidige titel van ‘HBO5-verpleegkundige’ niet Euroconform zou zijn, wat betekent dat het diploma niet geldt in andere Europese landen. Dus verzon minister Vandenbroucke via een wetsontwerp een nieuwe titel: de ‘basisverpleegkundige’. “Alleen vergat hij te definiëren wat deze persoon moet kennen en kunnen en welke handelingen hij of zij mag uitvoeren. Nochtans essentiële informatie als de eerste opleidingen al in september beginnen”, hekelt Frieda Gijbels.

Alle profielen nodig in de zorg

Ze maakt zich zorgen dat studenten door die onzekerheid en onduidelijkheid zullen passen voor de nieuwe opleiding. “En dat kunnen we missen als kiespijn. We hebben namelijk alle soorten profielen nodig in de zorg en liever vandaag dan morgen.”

Niet laten opjagen door Europa

Gijbels roept de minister dus op om zich niet te laten opjagen door Europa. “Werk het profiel uit van A tot Z en laten we ons daarna pas zorgen maken over die euroconformiteit. Maar een blanco cheque tekenen? Dat zal onze fractie niet doen.”