Bpost én bevoegd minister Petra De Sutter zitten momenteel in een storm. Het overheidsbedrijf ligt onder vuur voor illegale afspraken rond de krantenbedeling en liet de overheid ook voor andere contracten te veel betalen. Tegelijkertijd bleek dat op het kabinet van de minister twee medewerkers zitten die betaald worden door bpost. “De beerput is nu open en dan komt er altijd nog meer drek naar boven”, zegt Michael Freilich. Hij neemt vandaag in de Kamer de groene minister in het vizier.

Wat neemt u haar kwalijk?

Michael: “De Sutter is een gefaalde minister. Je zou verwachten dat ze voor goed bestuur zorgt, maar dat is dus niet zo. Transparantie? Daar is geen sprake van. En het algemeen belang dient ze ook niet. De overheid moet veel te veel betalen voor bepaalde contracten en de minister onderneemt eigenlijk niets, behalve wanneer het al te laat is. Terwijl ze nu het beeld tracht op te hangen van de ridder op het witte paard die de stal aan het uitkuisen is. Maar dat beeld klopt totaal niet.”

Waarom zou dat niet kloppen?

Michael: “Kijk naar het beheerscontract. Dat kost al jaren 100 miljoen en nu is het plots 125 miljoen euro, terwijl het toch niet veel verschilt met het vorige. De minister schermt wel met het toegankelijker maken van postkantoren, het dichten van de digitale kloof en een verlaging van de CO2-uitstoot, maar dat kost samen nauwelijks 2 miljoen euro per jaar. Dan kom je nog aan 23 miljoen euro per jaar meer dan anders, of 115 miljoen extra deze regeerperiode. Dat is toch een hold-up bij klaarlichte dag? Die medewerkers op het kabinet die door bpost worden betaald, hebben dus goed werk geleverd. Voor bpost welteverstaan en niet voor het algemeen belang.

Daarnaast zal De Sutter hard haar best moeten doen om uit te leggen dat ze niet heeft gelobbyd voor bpost voor het krantencontract. Hoe moet je anders het uitgelekte WhatsAppbericht begrijpen van de kabinetschef van De Sutter aan de toenmalige postbaas Dirk Tirez? De minister zal in de kern haar best doen, klonk het daarin. Hoe kan je dat anders uitleggen?”

U verwijt de minister dus ­belangenvermenging, door te ­lobbyen voor bpost terwijl ze de belangen van de burger moet ­verdedigen?

Michael: “Dat blijkt ook uit de nieuwe postwet die ze nu schrijft. Daar heeft de medewerkster die door bpost wordt betaald ook aan meegeschreven. Terwijl dat een wet is die op maat van bpost is geschreven en nefast is voor de pakjessector. Pure belangenvermenging.”

De Sutter probeert toch orde op ­zaken te stellen? Ze heeft bijvoorbeeld een audit besteld om te ­wantoestanden te onderzoeken.

Michael: “Ze is altijd pas na de feiten in gang geschoten. Kijk naar de audit over het krantencontract. Niet de minister, maar bpost zelf heeft die besteld. Of de medewerkers op haar kabinet. Het was bpost zelf dat dit drie maanden geleden aankaartte. De Sutter is pas in gang geschoten toen het in de pers uitlekte. Of de drie contracten waarvoor de overheid te veel heeft betaald. Ook dat heeft bpost zelf aangekaart na een anonieme klacht bij het parket. Er zit dus een patroon in: de minister weet nooit van iets en schiet pas in gang wanneer ze daartoe gedwongen wordt door de realiteit. En zij zou dan de redder in nood zijn? Nee, ze heeft gefaald in het beleid.”

Die twee medewerkers worden ­ondertussen door het kabinet ­betaald.

Michael: “Die twee personen kunnen daar toch niet blijven werken? Zelfs als ze door het kabinet worden betaald, dan nog blijven ze toch van bpost? In de toekomst keren ze ook gewoon terug naar daar. Detachering vanuit beursgenoteerde bedrijven, dat kan eigenlijk niet. De minister houdt dus helemaal geen grote kuis.”

U vraagt dus haar ontslag?

Michael: “We wachten af wat de minister straks in de Kamer gaat zeggen, maar het is wel duidelijk dat we er niet veel vertrouwen meer in hebben. Als ze geen duidelijke antwoorden geeft en ze ook niet bereid is om het parlement te betrekken bij het lopende onderzoek, dan gaan we niet anders kunnen.”

U pleit ook voor een privatisering van bpost.

Michael: “Ik zeg al sinds dag één dat het niet kan dat de overheid aandeelhouder is, maar tegelijkertijd ook de belangrijkste klant én de sector moet controleren. Dat kan alleen maar tot belangenconflicten leiden. Privatisering is de enige optie. Want de staat geeft niet alleen veel te veel geld aan bpost, zo'n half miljard per jaar. Bpost zorgt ook voor oneerlijke concurrentie.”

U richt alle pijlen op Petra De ­Sutter, maar ook PS-minister ­Pierre-Yves Dermagne is bevoegd voor het dossier.

Michael: “Dat komt nog wel, wees gerust. We kunnen niet alles tegelijkertijd.”