De iets oudere generatie herinnert zich wellicht nog het befaamde logo met de handdruk van de robothand en de mensenhand die de eerste Flanders Technology-beurzen in de jaren 80 kenmerkte. Anno 2022 blaast de Vlaamse Regering het initiatief nieuw leven in. “Het ambitieuze project start met tal van initiatieven zoals living labs, ‘levende’ laboratoria waar we mensen uit de academische en bedrijfswereld samenbrengen om innovatieve oplossingen te bedenken. Dit moet later uitmonden in een aantal grote evenementen in 2024”, legt Jan Jambon uit.

Een enorme boost

“Ook in de jaren 80 kenden we een crisis, was er torenhoge inflatie en waren er geopolitieke spanningen. Ook toen bracht technologie oplossingen. FTI gaf toen een enorme boost. Dat willen we vandaag opnieuw doen. Ik ben ervan overtuigd dat technologie de oplossing kan bieden voor de vele uitdagingen waar we voor staan, zoals de energiecrisis en de opwarming van het klimaat”, aldus de minister-president.

Vlaanderen laboratorium van Europa

“Ik ervaar een gebrek aan geloof in de toekomst. We zijn nochtans de derde meest innovatieve regio in de wereld. De Vlaming beseft dat niet genoeg. Daarom willen we met Flanders Technology & Innovation vandaag bouwen aan de toekomst van morgen. We focussen op vijf thema’s: data, gezondheid, entertainment, energie en opleiding en onderwijs.  Zo maken we van Vlaanderen het laboratorium van Europa. Een ambitieuze plek waar het altijd straffer kan.

Wil u meer weten over Flanders Technology & Innovation? Neem een kijkje op https://fti.vlaanderen/

Start video