Vorig jaar werd de octrooiaftrek afgeschaft om te voldoen aan de richtlijnen van het actieplan van de OESO om belastingontduiking in het internationale fiscale landschap tegen te gaan. Die aftrek wordt voortaan niet meer berekend op de bruto- maar op de netto-inkomsten. Hij wordt bovendien beperkt tot de investeringen voor onderzoek en ontwikkeling die daadwerkelijk in België plaatsvinden. “Zo helpen we misbruik van het systeem de wereld uit”, aldus Dedecker.

Eerlijkere belasting multinationals

De nieuwe regeling zorgt ervoor dat de bedrijfsbelastingen eerlijker worden toegepast. “Met deze aanpak vermijden we dat multinationals hun winsten verschuiven om in verschillende landen van de juiste aftrekposten gebruik te kunnen maken en uiteindelijk nauwelijks belastingen te betalen”, verklaart Dedecker.

Stimulans voor de innovatieve sector

Het vrijgekomen budget wordt ingezet om de regeling uit te breiden naar zogenoemde innovatie-inkomsten, zoals weesgeneesmiddelen, kwekersrechten en vooral inkomsten uit softwarelicenties. Dat laatste is belangrijk omdat onze buurlanden Nederland en Luxemburg al jaren zo’n voordeel toekennen. Onze bedrijven voerden al jarenlang een ongelijke strijd tegen die buitenlandse concurrentie.

Voor kleine en jonge bedrijven in de ICT-sector is dit van ongelooflijk belang. “Vanuit het buitenland aast men expliciet op de start-ups, scale-ups en kmo’s uit onze groeiende IT-sector,” aldus Dedecker, “terwijl de Vlaamse regering daar, samen met de private sector, aanzienlijk in investeert.” De nieuwe regeling blaast opnieuw de wind in de zeilen van onze Vlaamse bedrijven en vermijdt dat ze weggeplukt worden door onze buurlanden.

Geen overbodige octrooiaanvragen meer voor software

De uitbreiding naar softwarelicenties zal ook het onterecht gebruik van fiscale softwarepatenten doen uitdoven. Die patentaanvragen met als enig doel om fiscaal voordeel te bekomen, waren tot op heden een serieuze belemmering om originele software te ontwikkelen en te exploiteren.