Extra paar ouders voor kwetsbare kinderen

Door Lorin Parys op 25 september 2018, over deze onderwerpen: Pleegzorg en adoptie, Minderjarigen
Dochter en (pleeg)moeder

“Niks is zo belangrijk als een thuis te hebben om je te kunnen hechten en je goed voor te bereiden op een volwassen leven.” Vlaams Parlementslid Lorin Parys wil dat voor sommige kinderen in de jeugdhulp ook ‘gewone adoptie’ wordt overwogen, zelfs wanneer de ouders daar niet mee akkoord gaan. Bij gewone adoptie blijven de banden met de biologische ouders sowieso behouden. “We willen sommige kinderen in de jeugdhulp een extra paar ouders geven”, zegt Lorin Parys.

Een echt gezin

Vlaams Volksvertegenwoordiger Parys geeft het voorbeeld van een vijftienjarig meisje waarvan de moeder overleden is. “Sinds het overlijden van haar moeder verblijft dat meisje in een instelling. Haar geboorteakte bevat de naam van een man die niet haar vader is. Er is geen familiale context en ze kan enkel afwisselend terecht in verschillende steungezinnen tijdens vakanties. Zij snakt naar een echt gezin om deel van uit te maken. Wel, voor haar zou dit voorstel een groot verschil kunnen maken”, legt Lorin Parys uit.

Respect voor verleden en toekomst

Een gewone adoptie kan in zulke gevallen een uitweg bieden, meent hij. “Een gewone adoptie is in feite een open adoptie waarbij het kind, de biologische ouders en de adoptanten elk hun plek hebben”, zegt Vlaams Parlementslid Parys. Tal van Europese landen hebben al een systeem van adoptie zonder ouderlijke toestemming. “Eigenlijk bestaat dat ook in België, maar wordt die adoptievorm bijna uitsluitend gebruikt bij stiefouderadoptie. Wij willen die mogelijkheid in bepaalde gevallen ook overwegen binnen de jeugdhulp. De geschiedenis van het kind wordt in een gewone adoptie evenzeer erkend als zijn nieuwe toekomst,” besluit Lorin Parys.

Beluister Lorin Parys over gewone adoptie in De Ochtend.