Export Vlaams varkensvlees in de lift

Door Rita Gantois op 23 november 2018, over deze onderwerpen: Economie, Landbouw
Varkens

“Wanneer in Wallonië een dierziekte opduikt, zoals de Afrikaanse varkenspest, kan Vlaanderen niet meer exporteren. Nochtans zijn onze dieren kerngezond.” Kamerlid Rita Gantois pleit voor de verdere regionalisering van het handelsbeleid nu blijkt dat de export van varkensvlees stijgt. Van de 4.321 varkenshouderijen in België liggen er 3.790 in Vlaanderen. "Het zou onze concurrentiepositie ten goede komen, indien Vlaanderen zelf zou kunnen onderhandelen over sanitaire certificaten.”

Stabiele handelspartners

De export van varkensvlees was in 2017 goed voor 1,67 miljard euro, een gevoelige verhoging in vergelijking met voorgaande jaren. Volgens Kamerlid Gantois bewijzen deze cijfers dat de varkenshouderij zeker voor Vlaanderen een belangrijke en performante sector is, waarvan het belang in handelsakkoorden niet veronachtzaamd mag worden. “Hoewel de export naar landen buiten de EU slechts zo’n zeven procent bedraagt, pleit ik niettemin voor de versterking en de uitbouw van relaties met stabiele handelspartners, waarop we op duurzame wijze onze sector kunnen afstemmen.