Europees Parlement verhindert conferentie over Catalonië

Door Ralph Packet, Jan Peumans op 15 februari 2019, over deze onderwerpen: Democratie, Regio's in Europa
Catalaanse vlag

“Het is een schande dat een dialoog over democratie en fundamentele rechten in de Europese Unie plots wordt verhinderd.” Europarlementslid Ralph Packet reageert ontgoocheld op het besluit van de Europees Parlementsvoorzitter om een conferentie met de huidige Catalaanse minister-president Quim Torra en voormalig Catalaans minister-president Carles Puigdemont niet te laten doorgaan. Ook Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans reageert verontwaardigd. Hij stuurde een boze brief naar zijn collega in het Europees Parlement. “Een echte schande. Het Europees Parlement schendt de regels van de democratie en de vrijheid van meningsuiting, die de Europese Unie net zou moeten verdedigen”, schrijft Jan Peumans.

Europa kijkt weg

De reden die Europees Parlementsvoorzitter Tajani inroept is dat ze “een bedreiging vormt voor de openbare orde” en de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Onbegrijpelijk, meent Europarlementslid Packet. “Als jongste Europees parlementslid ben ik verbijsterd over de manier waarop hier te werk wordt gegaan. Puigdemont was in het verleden welkom in verschillende parlementen over heel de Europese Unie. Dit is altijd op een vreedzame manier verlopen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het niet wordt toegestaan om die dialoog ook verder te zetten in het hart van de Europese democratie. Het Europees Parlement engageert zich voortdurend voor democratie en vrijheid over de hele wereld. Het is onaanvaardbaar dat vandaag in Europa mensen worden opgesloten voor een politieke mening, maar de Europese instellingen kijken met dit verbod alweer op een beschamende manier weg van de fundamentele rechten die in Spanje worden geschonden”, klinkt Ralph Packet verontwaardigd.

Inbreuk op democratische rechten

Jan Peumans verwijst in zijn brief aan Antonio Tajani naar een gelijkaardig Catalaans verzoek aan het Vlaams Parlement. Volgens Peumans stelt het Vlaams Parlement vaak zijn ruimten ter beschikking van democratische organisaties. Dat het Europees Parlement de Catalaanse conferentie verhindert, kan er bij Vlaams Parlementsvoorzitter Peumans niet in. Hij is in zijn brief niet mals voor zijn Europese collega. “Ik houd u persoonlijk verantwoordelijk voor de inbreuk op deze democratische rechten. […] Door een conferentie in het Europees Parlement te verbieden, draagt u bij tot de polarisatie in dit conflict. Dit is helemaal de juiste manier om de Europese volkeren te verenigen”, schrijft Jan Peumans, die Europees Parlementsvoorzitter Tajani prompt uitnodigt om tekst en uitleg te komen geven in het Vlaams Parlement.