Winsten voor de ganse maatschappij

Al sinds de jaren zeventig wordt geëxperimenteerd met kernfusie. Europarlementslid Van Bossuyt spreekt van noodzakelijk onderzoek. “Met zonnepanelen en windmolens alleen zullen we er niet geraken”, zegt ze. De reactor in Zuid-Frankrijk is een internationaal project, waaraan behalve de EU onder meer Rusland en Indië meewerken. De uiteindelijke kostprijs zou 20 miljard euro bedragen. “De budgetten zijn inderdaad enorm. Maar de winsten voor de ganse maatschappij zijn dat ook. Dat de reactor zich in de EU bevindt, is ook strategisch belangrijk”, legt Anneleen Van Bossuyt uit.

Vlaams luik

Er zit trouwens een Vlaams luik aan het Europese kernenergieverhaal. “Voor de nucleaire cluster in Mol zijn deze Europese programma’s van cruciaal belang. SCK-CEN is al jaren partner in de Europese projecten. Met hun faciliteit om kernafval te verwerken, MYRRHA, behoren we tot de Europese en wereldtop”, aldus Europarlementslid Van Bossuyt.

De investering komt er ondanks grote druk van tegenstanders van kernenergie. “Ik vind het erg positief dat ondanks de anti-nucleaire lobby het gezond verstand zegeviert”, besluit Anneleen Van Bossuyt.