Europese belangen voorop

De voorbije maanden werkte een stuurgroep van de Europese instellingen aan een wat-als-scenario. Als voorzitter van de Commisie Interne Markt en Consumentenbescherming, is Anneleen Van Bossuyt lid van die interne werkgroep. “De huidige voorbereidingen gaan uit van het worst case scenario, een harde Brexit. Met enkel de Europese belangen voorop. Geen uitzonderingsmaatregelen meer voor het VK. Dit scenario moeten we ten alle koste proberen te vermijden. Maar dat zal niet eenvoudig zijn. De hoogste regionen van de Europese Commissie geven duidelijk te kennen niet te willen onderhandelen over een no-deal-akkoord.”

Transport krijgt klappen

Bepaalde sectoren riskeren het hard te verduren krijgen. “Onder meer de transportsector zal klappen krijgen. Britse truckers zullen enkel heen en weer kunnen rijden tussen het Verenigd Koninkrijk en een bestemming in de EU. Hetzelfde geldt voor Britse vliegtuigmaatschappijen zoals easyJet. Bij een harde Brexit mag de lagekostenmaatschappij enkel nog vliegen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Een easyJetvlucht binnen de EU zal dus niet meer kunnen.”

Britten buiten

Dat een harde Brexit voor de handel desastreus is, is al langer duidelijk. Maar ook voor de Britten die in de EU wonen, breken onzekere tijden aan. Toch ziet Van Bossuyt enkele hoopvolle signalen: “Britten die al geruime tijd in de EU wonen, worden door de hoge functionarissen gerustgesteld. Ze roepen de lidstaten op om toegeeflijk te zijn. Velen hebben hun leven hier opgebouwd. Het kan niet de bedoeling zijn deze mensen het land uit te zetten.”

Harde Ierse grens

Maar veel Britten in Noord-Ierland zullen deze nacht wakker liggen van de grens die hen zal scheiden van Ierland. Ook hier voorziet Anneleen Van Bossuyt grote problemen: “Het belangrijkste en meest beangstigende gevolg van een harde brexit is dat een harde grens met Noord-Ierland onafwendbaar is. De onderhandelaars geven aan dat een harde grens een onvermijdbaar gevolg is wanneer het Verenigd Koninkrijk verdeeld blijft. We moeten blijven waken over het respecteren van het Goede Vrijdag-akkoord. Zo niet dreigen de gemoederen daar snel hoog op te laaien.”