Europa gaat voor kordate aanpak plastic afval

Door Mark Demesmaeker op 13 september 2018, over deze onderwerpen: Europees beleid, Leefmilieu, Klimaat, Afval, Verandering
Plastic fles op strand

“Onze zeeën en oceanen veranderen in een plastic soep. Van de bijna 26 miljoen ton plastic afval die jaarlijks in de EU wordt geproduceerd, recycleren we amper 30 procent. Het roer moet om.” Europarlementslid Mark Demesmaeker voegde de daad bij het woord en stelde een reeks aanbevelingen op voor een kordate aanpak van plastic afval. Het Europees Parlement keurde het rapport met een overweldigende meerderheid goed.

Circulaire kunststoffeneconomie

Volgens Europarlementslid Demesmaeker is de manier waarop we vandaag plastic produceren en gebruiken onhoudbaar. “Jarenlang hebben we in Europa ons plasticafvalprobleem gemakshalve uitbesteed. Dat kunnen we ons niet langer permitteren. Hopelijk biedt het recente Chinese verbod op de import van plastic afval het momentum om voluit te gaan voor een circulaire kunststoffeneconomie”, zegt Mark Demesmaeker.

Euro’s in de keten houden

Europa moet dus beter en meer recycleren. “We recycleren veel te weinig en laten zo enorme kansen liggen voor een verminderde CO2-uitstoot. Euro’s lekken letterlijk weg uit onze economie in plaats van de waarde in de keten te houden. Daarom pleit ik voor de prioritaire uitvoering van de nieuwe Europese afvalregels. Bovendien moeten alle plastic verpakkingen ten laatste tegen 2030 kosteneffectief recycleerbaar of herbruikbaar zijn”, pleit Europarlementslid Demesmaeker.

Afval voorkomen

Hij wijst ook op het belang van preventie. “Recyclage alleen is onvoldoende. Plastic afval voorkomen blijft cruciaal. We hebben nood aan slimme maatregelen rond wegwerpplastic, een verbod of beperking op microplastics en een doordacht gebruik van bio-plastics. Maar om het tij écht te doen keren, moeten alle spelers hun verantwoordelijkheid opnemen” besluit Mark Demesmaeker.