Veiligheid versterken

Nationale autoriteiten zullen nu ook gemakkelijker gegevens kunnen uitwisselen om een beter zicht te krijgen op wie exact achter louche financiële transacties schuilt. Europarlementslid Stevens: “Speurders verliezen vaak kostbare tijd bij de identificatie van personen achter bankrekeningnummers en ondernemingen. Deze nieuwe regels vragen aan alle EU-lidstaten om onder meer een mechanisme op te zetten waarbij bankrekeningnummers automatisch worden gelinkt aan nuttige identiteitsgegevens. De andere lidstaten kunnen België, dat al enige tijd over een dergelijk mechanisme beschikt, als inspiratiebron gebruiken. Wanneer alle lidstaten zo’n mechanisme invoeren, zal dat de veiligheid in België én in heel Europa versterken.”

Virtuele munten

Ook spelers actief in de wereld van virtuele munten zoals Bitcoin vallen nu onder de anti-witwasregels. Stevens: “Het Europees veiligheidsbeleid moet zich uiteraard ook richten op dit snel groeiend domein. Globaal bekeken, zal deze broodnodige herziening de Europese lidstaten in staat stellen om een pak meer verdachte geldstromen over de landsgrenzen heen te traceren. Zo pakken we samen de financiering van terreur efficiënter aan. Maar ons huiswerk is verre van klaar. Als mede-rapporteur van de anti-terreurcommissie stel ik binnenkort een nieuwe reeks aanbevelingen voor. De veiligheid van onze burgers is een absolute prioriteit voor mij.”