Escalatie Catalaans-Spaans conflict dreigt als Rajoy autonomie opheft

Spaanse, Catalaanse en Europese vlag

De Spaanse premier Rajoy wil zaterdag de Catalaanse autonomie opheffen en het bestuur van de regio overnemen. Dat zou voor een verdere escalatie zorgen in het conflict tussen Spanje en Catalonië, dat onafhankelijkheid nastreeft. “De Europese Unie heeft nog tot zaterdag om mee de broodnodige dialoog tussen beide partijen op gang te trekken”, zegt Europarlementslid Mark Demesmaeker. “Vreedzame onderhandelingen zijn immers de enige oplossing voor deze politieke confrontatie.”

Waar stopt koers die Spanje inzet?

Volgens Demesmaeker heeft Spanje een gevaarlijke koers ingezet: “Keer op keer bewijst Catalonië dat het openstaat voor dialoog. Maar de Spaanse regering blijft nieuwe rode lijnen overschrijden. Ze haalt websites offline, arresteert kabinetsmedewerkers, praat gewelddadig gedrag van de militaire politie goed en sluit politieke gevangenen op. Waar stopt dit?”

Europese democratische waarden ook in eigen lidstaten handhaven

Zonder internationale druk zal Rajoy de uitgestoken hand blijven weigeren, vreest de N-VA. Europa moet zijn verantwoordelijkheid eindelijk opnemen, stelt Europees Parlementslid en N-VA-ondervoorzitter Sander Loones: "Wanneer in verre landen mensen gevangen worden genomen om politieke redenen, staan politici rijen dik te drummen om dat te veroordelen. Nu dit gebeurt in een Europese lidstaat, blijft het oorverdovend stil. We kunnen niet toelaten dat de EU haar eigen waarden verloochent.”