Minister Homans beschikt nog niet over de rapporten van de Staatsveiligheid. “Wij trekken hun deskundigheid niet in twijfel, maar op Vlaams niveau hebben wij wel recht op die rapporten”, stelt zij. “Meer nog: we hebben ze nodig, als we een correcte beslissing willen nemen. Voorlopig beschikken wij enkel over het advies van minister van Justitie Koen Geens. En dat is in deze ontoereikend.”

Meer dan één advies

Volgens minister Geens zullen de moskeeën na een positief advies van de Staatsveiligheid sowieso erkend worden. Daarmee gaat hij echter zijn boekje te buiten, vindt Homans. “In Vlaanderen zijn er verschillende criteria op basis waarvan wij al dan niet overgaan tot een erkenning”, merkt zij op. “En dat gaat over veel meer dan één advies. Zo moeten ook de lokale besturen hun fiat geven, moet er een advies komen van de provincie, moet de moskee Nederlands gebruiken als omgangstaal, moet ze de Grondwet respecteren, enzovoort. Kortom: minister Geens hoeft zich niet uit te spreken over de erkenning, hij moet enkel een grondig advies bezorgen.”

Strenge erkenningscriteria

Minister Homans benadrukt dat Vlaanderen reeds over zeer strenge erkenningscriteria beschikt. Een aanpassing van het samenwerkingsakkoord tussen de gewesten, zoals federaal voorstelde, met minder strenge erkenningscriteria kan voor haar dan ook niet: “Wij willen onze strenge regels behouden en wijken daar geen millimeter van af.”