De voorbije dagen werd op Europees niveau een tekst bediscussieerd over de versnelde Europese gasonafhankelijkheid met minstens 30 procent tegen 2030. Uiteraard staat Vlaanderen volledig achter een zo snel mogelijke onafhankelijkheid van Russisch gas. Dat staat al sinds 2019 in ons Vlaams Energie- en Klimaatplan.

Tegelijk eisen de opstellers in dezelfde tekst dat ook alle maatregelen van het 'Fit For 55'-pakket versneld worden uitgevoerd. Dat wil dus zeggen ook die maatregelen die de energiefactuur van een gemiddeld Vlaams gezin met minstens 460 euro extra per jaar zouden doen stijgen. Maar ook de verdere subsidiëring van grootschalige biomassa, waarvoor veelal bossen het slachtoffer zijn. Daarom liet Vlaanderen zich eerder al kritisch uit. Onder het mom van minder Russisch gas vandaag in één beweging zaken zoals de uitbreiding van het Europese ETS-systeem door onze strot duwen? Erg fraai is dat niet.

Zo snel mogelijk onafhankelijk worden van Russisch gas? Ja. Akkoord gaan met teksten die facturen van Vlaamse gezinnen weer zullen doen stijgen? Nee. De eerste tekst waar beiden niet aan elkaar gekoppeld worden, teken ik. Net dat hebben we laten weten aan de federale collega’s.

Nog meer ben ik verbaasd over de hypocrisie waarmee Groen en Ecolo handtekeningen willen zetten onder teksten die pleiten voor onafhankelijkheid van Russisch gas, terwijl ze in de praktijk in ons land net voor méér gascentrales gaat zorgen. Met miljarden subsidies die klaarblijkelijk zelfs tot in China zullen belanden.

Als de federale regering de Europese prijs voor hypocrisie wil winnen, is dat haar zaak. Als we willen dat de politiek haar geloofwaardigheid bij de mensen terug moet winnen, begint dat bij consequent zijn. A zeggen op papier en B doen in de realiteit is niet aan mij besteed.

Intussen werken we vooral verder aan de uitvoering van ons Vlaams Energie en Klimaatplan, waarvan we twee weken geleden haar hernieuwbare energiedoelstellingen voor zon en wind versnelden.