Mazoutcheque vooral goed voor Wallonië

“De btw-verlaging komt alvast rijkelijk laat, nu de winter bijna gedaan is en de grootste kosten al zijn gemaakt. Volgens berekeningen van de CREG zou het om een voordeel gaan van amper 55,5 euro. De mazoutcheque van 200 euro is vooral goed nieuws voor Wallonië, waar meer dan de helft van de gezinnen met stookolie verwarmt. Die cheque is niet toevallig vooral een trofee voor de PS. In Vlaanderen, waar 70 procent met gas verwarmt, komt men er bekaaid van af: een energiecheque van 100 euro en een btw-verlaging van hoogstens 55,5 euro”, stelt Bert Wollants vast.

Het had wat meer mogen zijn

Ook de N-VA pleitte voor een verlaging van de accijnzen op diesel en benzine, maar volgens Joy Donné had het wat meer mogen zijn: “Het gaat hier om slechts 10 euro korting voor een tankbeurt van 60 liter. Dat is weinig in vergelijking met de meerkost.”

N-VA-voorstellen liggen op tafel

Intussen blijft de N-VA pleiten voor algemene koopkrachtmaatregelen, zoals een belastingkorting van 500 euro voor iedereen die niet geniet van het sociaal tarief. Naast de lagere accijnzen op diesel en benzine wil de partij ook af van de Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid. “Dat komt neer op een jaarlijkse gemiddelde belastingvermindering van 354 euro voor alleenstaanden en 552 euro voor gehuwden. Die zullen dat ook meteen merken in hun portefeuille”, aldus Joy Donné.

Toon leiderschap!

Bert Wollants kijkt ook vooruit naar vrijdag, als de federale regering gaat beslissen over de kernuitstap. “Wie in deze geopolitieke omstandigheden kiest voor meer gas, is echt zijn verstand verloren. Daarom pleiten we om niet alleen de twee jongste maar in totaal vijf kerncentrales op te houden. We moeten die politieke moed durven tonen. Toon leiderschap”, roept Bert Wollants op.