Ruimer takenpakket

Het Europees Cyberveiligheidsagentschap krijgt door deze nieuwe wetgeving een ruimer takenpakket. Technologische en strategische inmenging van andere machtsblokken zoals China is een reëel probleem. Ralph Packet vindt het goed dat de EU deze gevaren niet minimaliseert. “Buitenlandse telecombedrijven winnen hier marktaandeel en onderzoek toont aan dat onze bedrijven niet uitgerust zijn tegen cyberrisico’s. We moeten erop toezien dat de nodige investeringen in heel Europa gebeuren, en dat alle lidstaten de maatregelen goed uitvoeren in het belang van de Europese consument. Ik roep de lidstaten, waaronder ook België, op om hiernaast zelf ook meer maatregelen te nemen. De omzetting van bestaande Europese richtlijnen over de bestrijding van cyberaanvallen gaat in België veel te traag en een tekort aan experts speelt ons parten. België hinkt achterop.”

Cybersecurity Act: een Europees kader voor cybersecuritycertificaten

Er komt ook een vrijwillige Europese certificering van diensten en producten om de cyberveiligheid te garanderen. Gebruikers krijgen op die manier meer informatie over de veiligheid van producten en diensten die ze kopen. “Het is goed dat de certificering van goederen en diensten niet opgelegd wordt door de overheid maar dat het vrijwillige afspraken zijn tussen de verschillende betrokken actoren uit de industrie en de overheid. Zo blijven we inzetten op innovatie en vermijden we ellenlange administratieve procedures die onze technologische evolutie kan vertragen. Bedrijven, experten en overheden zullen samen de normen bepalen die nodig zijn om de gegevens van de Europese burger te beschermen”, besluit Ralph Packet.