Eigen vermogen sociale verhuurkantoren stijgt

Door Lorin Parys, Marc Hendrickx op 19 juli 2016, over deze onderwerpen: Huren
Eigen vermogen sociale verhuurkantoren stijgt

Het eigen vermogen van de sociale verhuurkantoren in Vlaanderen stijgt. Zo hebben 31 van de 41 verhuurkantoren in 2015 meer eigen vermogen dan in 2014. Negen sociale verhuurkantoren staan dan weer onder verhoogd toezicht van de Vlaamse administratie. Dat vertellen Vlaams volksvertegenwoordigers Lorin Parys en Marc Hendrickx.

“Dat is goed nieuws”, zegt Lorin Parys, die voorzitter is van de commissie Wonen in het Vlaams Parlement. “Het grote aantal SVK’s met een hoger eigen vermogen stijgt, én de Vlaamse overheid blijft proactief optreden om SVK’s die het minder goed doen, te ondersteunen.” Zo’n verhoogd toezicht wil zeggen dat Vlaanderen een oogje in het zeil houdt, zodat een faillissement, zoals eerder dit jaar in Gent, vermeden kan worden. Sociale verhuurkantoren spelen een belangrijke rol in de sociale huisvesting. Ze verhuren woningen en appartementen aan personen met een bescheiden inkomen.

Marc Hendrickx, die ook in de commissie Wonen zetelt, wijst op de verbeterde financiële situatie van het merendeel van de SVK’s. “Het totale eigen vermogen van de verhuurkantoren steeg in 2015 naar 7,4 miljoen euro. Dat is een belangrijke toename van maar liefst 700.000 euro tegenover 2014.”

Tien miljoen extra

Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans voorziet daarnaast nog eens tien miljoen euro extra om de groei van SVK’s te ondersteunen. “Zo krijgen SVK’s meer financiële ruimte om extra woningen in te huren, zonder die zelf te moeten prefinancieren. Op die manier vergroten we hun financiële draagkracht en hun slagkracht”, stellen Hendrickx en Parys.