Het Vlaams Parlement keurde in maart 2018 het voorstel van Lorin Parys goed over de Sociale Impact Obligatie. Vandaag start het eerste project, Back on Track. Lorin Parys: “Het gaat om een initiatief om jongvolwassen gevangenisverlaters of jongeren op een wachtlijst voor opvang te helpen een dak boven hun hoofd te geven, aan een job te helpen en ervoor te zorgen dat ze geen nieuwe feiten plegen. Het gaat om een samenwerking tussen Oranjehuis vzw, CAW, de KU Leuven, BNP Paribas en de Vlaamse overheid.

Lorin Parys is hoopvol. “Met de Sociale Impact Obligatie maken we echte sociale innovatie mogelijk. Het rendement is voor de private investeerders redelijk, maar het grote verschil dat we maken in een mensenleven is groot. En de kosten die de overheid vermijdt zijn aanzienlijk terwijl de maatschappelijke winst potentieel groot is.”

Kenniscentrum

De Vlaamse meerderheidspartijen richten nu ook een kenniscentrum op, om ervoor te zorgen dat de kennis rond de Sociale Impact Obligatie breed kan gedeeld worden. “Zo kunnen straks steden en gemeenten snel aan de slag met deze vernieuwend sociaal investeringsinstrument”, aldus Lorin Parys.