Even schadelijk als sigaretten

Meer dan anderhalf miljoen Vlamingen voelen zich regelmatig eenzaam, blijkt uit een studie. Het gaat dus om véél mensen, maar ook om grote gevolgen. “Knack schrijft zelfs dat chronische eenzaamheid even schadelijk is voor je gezondheid als het roken van 15 sigaretten per dag”, zegt Vlaams Parlementslid Lorin Parys.

Oudere, maar ook jonge eenzaamheid

“Vier op de tien Antwerpse ouderen voelt zich eenzaam. Maar ook verrassend veel jongere mensen voelt zich sociaal geïsoleerd. Cijfers die je als burgemeester van deze prachtige stad toch even doen stilstaan. Hoe komt dit? Wat zijn de oorzaken, wat zijn de gevolgen? En vooral, wat kan ik daar als burgemeester aan doen?”, vraagt Bart De Wever.

Veertig lokale voorbeelden

Voor de aanpak van sociaal isolement kijken De Wever en Parys kijken in de eerste plaats naar de gemeenschap zelf. Ze bundelden meer dan veertig succesvolle voorbeelden van lokale projecten tegen eenzaamheid. “Het lokale bestuursniveau is daar het beste voor geschikt. Het staat het dichtste bij de mensen”, zegt Vlaams Parlementslid Parys.

Interventiedatabank

Bart De Wever en Lorin Parys pleiten voor een interventiedatabank voor de lokale besturen. “Zo’n databank geeft aan welke projecten echt werken. Zo hoeft elke gemeente niet opnieuw het warm water uit te vinden.” Tot slot vertrekt er nog een uitnodiging naar de andere politieke partijen om het thema van de eenzaamheid over de partijgrenzen heen aan te pakken.