Eenzaamheid en sociaal isolement lokaal aanpakken

Door Lorin Parys, Bart De Wever op 16 april 2018, over deze onderwerpen: Gezondheidszorg, Welzijn, Lokale overheid, Jeugd, Ouderenzorg
Eenzame man

Antwerps burgemeester en N-VA-voorzitter Bart De Wever en Vlaams Parlementslid Lorin Parys stelden op maandag 16 april in Antwerpen een visienota voor rond de aanpak van eenzaamheid en sociaal isolement. De nota omvat onder meer een ideeënbundel met lokale initiatieven om mensen uit hun sociaal isolement te halen. “We willen dat het lokale beleidsniveau een structureel werkpunt maakt van de aanpak van eenzaamheid en sociaal isolement. Als gemeenschapspartij willen we dat iedereen meekan”, zegt Bart De Wever.

Oudere, maar ook jonge eenzaamheid

“Vier op de tien Antwerpse ouderen voelt zich eenzaam. Maar ook verrassend veel jongere mensen voelt zich sociaal geïsoleerd. Cijfers die je als burgemeester van deze prachtige stad toch even doen stilstaan. Hoe komt dit? Wat zijn de oorzaken, wat zijn de gevolgen? En vooral, wat kan ik daar als burgemeester aan doen?”, vraagt Bart De Wever.

Even schadelijk als sigaretten

“Meer dan anderhalf miljoen Vlamingen voelen zich regelmatig eenzaam, blijkt uit een studie. Het gaat dus om véél mensen, maar ook om grote gevolgen: Knack schrijft zelfs dat chronische eenzaamheid even schadelijk is voor je gezondheid als het roken van 15 sigaretten per dag,” zegt Vlaams Parlementslid Lorin Parys, die de problematiek op de agenda zet.

Veertig lokale voorbeelden

Voor de aanpak van sociaal isolement kijken De Wever en Parys kijken in de eerste plaats naar de gemeenschap zelf. Ze bundelden meer dan veertig succesvolle voorbeelden van lokale projecten tegen eenzaamheid. “Het lokale bestuursniveau is daar het beste voor geschikt. Het staat het dichtste bij de mensen. Als echte gemeenschapspartij wil de N-VA daar werk van maken”, zegt Vlaams Parlementslid Parys.

Interventiedatabank

Eén van de initiatieven die Bart De Wever en Lorin Parys bepleiten is een interventiedatabank voor de lokale besturen. “Zo’n databank geeft aan welke projecten echt werken. Zo hoeft elke gemeente niet opnieuw het warm water uit te vinden.” Tot slot vertrekt er nog een uitnodiging naar de andere politieke partijen om het thema van de eenzaamheid over de partijgrenzen heen aan te pakken.