Duizenden wilsverklaringen euthanasie dreigen te vervallen

Door Elke Sleurs op 22 maart 2013, over deze onderwerpen: Euthanasie

Op basis van de euthanasiewet kunnen meerderjarigen sinds 1 september 2008 een wilsverklaring euthanasie laten registeren via hun gemeentebestuur. Meer dan 40 000 landgenoten maakten hier gebruik van. Maar de wilsverklaringen blijven slechts 5 jaar geldig. Daardoor dreigen nu duizenden verklaringen te vervallen.

Senator Elke Sleurs dient nu een wetsvoorstel in om die verplichting van vijfjaarlijkse herbevestiging af te schaffen. In de plaats daarvan wil ze dat de gemeente de mensen elke 10 jaar herinnert aan het bestaan van die wilsverklaring. Indien er niet gereageerd wordt, blijft de verklaring van kracht.

Om de kwaliteit en de actualiteit van de verklaring te garanderen wil Sleurs de registratie verplicht maken. Enkel op die manier is de arts zeker dat hij over de verklaring beschikt die overeenstemt met de werkelijke wil van zijn patiënt. Ten slotte wil Sleurs dat alle modellen van wilsverklaring die de bij wet vereiste elementen bevatten, geregistreerd kunnen worden.