Elke zonnige vakantiedag sinds maart vorig jaar heeft zich hetzelfde scenario voltrokken: een overrompeling van de grote stations naar zee. Dit was tijdens de eerste zonnige dag van de extra week paasvakantie niet anders. Dinsdag liepen vele stations vol doordat treinen naar de kust overvol zaten en er slechts een beperkt aantal reizigers toegelaten werd. Dit was het geval in de Brusselse stations en Gent-Sint-Pieters. De NMBS zal in de paasvakantie eveneens een proefproject op poten zetten om de reizigersstromen richting Oostende te voorspellen. “Meer dan een jaar na de eerste lockdown gaat de NMBS beginnen aan een proefproject. Dit is gewoonweg hallucinant”, zegt Roggeman.

Geen reservatiesysteem

Vorige week nog heeft de gouverneur van West-Vlaanderen de bevoegde minister en de NMBS de arm omgewrongen en hen verplicht om na meer dan een jaar eindelijk in actie te schieten. De gouverneur stelde de minister namelijk in gebreke wegens het uitblijven van concrete maatregelen om overrompelingen te vermijden.

“Dat de invoering van bijkomende week paasvakantie voor problemen ging zorgen, zag iedereen aankomen. Samen met de latere inwerkingtreding van treinmaatregelen leidde dit tot de enorme drukte in verschillende stations. Er is nog steeds geen sprake van crowd control die verder reikt dan mensen in massa laten verzamelen voor een hek. En dat meer dan een jaar na de eerste lockdown. Dit is niet meer normaal”, besluit Tomas Roggeman.