ijfers die Kamerlid Werner Janssen opvroeg bij minister voor Consumentenzaken Kris Peeters tonen echter aan dat webwinkels in ons land zich zelden houden aan deze verplichting. “Slechts 82 van de 329 websites die in 2017 gecontroleerd werden, hadden een link naar het ODR-platform. Iets meer dan 75 procent van de gecontroleerde webshops voldeed dus niet aan de verplichtingen inzake consumentenvoorlichting. In 2018 werden tot nu toe 19 controles uitgevoerd en opnieuw werden er 14 waarschuwingen en één proces-verbaal verzonden. De naleving van deze verplichting lijkt dus niet meteen te verbeteren,” stelt Werner Janssen vast.

Dat er een noodzaak bestaat om de consumenten in te lichten over online geschillenbeslechting, blijkt uit de cijfers van het aantal bemiddelingen. Sedert januari 2016 werden er in de gehele EU 71.340 aanvragen ingediend. Bij 1.080 van deze aanvragen was een Belgische onderneming betrokken en in 1.994 dossiers een Belgische consument. Daarmee staat ons land op de achtste plaats in de EU.