Drie nieuwe gezichten voor N-VA in de Senaat

Door N-VA op 11 januari 2019, over deze onderwerpen: N-VA

Donderdag legden voor de N-VA drie Vlaams Parlementsleden de eed af in de Senaat. Zij vervangen de deelstaatsenatoren die sinds januari burgemeester, schepen of voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst geworden zijn, wat onverenigbaar is met een zitje in de Senaat. Nadia Sminate, Danielle Godderis-T'Jonck en Peter Wouters doen hun intrede in de Senaat. Zij lossen fractievoorzitter Annick De Ridder (Havenschepen in Antwerpen), Piet De Bruyn (schepen in Rotselaar) en Wilfried Vandaele (burgemeester van De Haan) af. De Senaatsfractie besliste woensdagmiddag dat Karl Vanlouwe de nieuwe fractievoorzitter wordt. “De N-VA blijft ervan overtuigd dat deze overbodige instelling beter afgeschaft zou worden. Als legalisten zullen we de Senaat wel blijven gebruiken zodat we de Grondwet voor herziening vatbaar kunnen verklaren om de omslag naar het Confederalisme Willen we iets structureel veranderen, dan moeten we de structuren veranderen. Confederalisme is de structurele verandering die dit land nodig heeft. Confederalisme heeft als uitgangspunt dat Vlaanderen en Wallonië eigenaar zijn van alle bevoegdheden. Ze oefenen die zelf uit maar kunnen ook samen beslissen om sommige bevoegdheden samen te beheren op het confederale niveau, in hun beider belang. Zo wordt de logica volledig omgedraaid. In plaats van bevoegdheden over te dragen van het federale niveau naar Vlaanderen en Wallonië, kunnen bevoegdheden worden overgedragen naar het confederale niveau. Gedwongen samenwerking wordt vervangen door vrijwillige samenwerking. Moeten wordt willen. Afbreken van bovenaf wordt opbouwen van onderuit. Confederalisme is dus samen beslissen wat we samen willen doen.Hoe de N-VA het confederalisme concreet vorm wil geven, leest u in de definitieve tekst van het VVV-congres. confederalisme te maken”, aldus fractievoorzitter Karl Vanlouwe.