"We moeten een onderscheid maken tussen ongerechtvaardigde discriminatie en gerechtvaardigde differentiatie”, aldus Van Bossuyt. “Dat handelaars de toegang tot hun website, goederen of diensten weigeren op basis van iemands nationaliteit of woonplaats valt niet goed te keuren. Consumenten moeten vrij kunnen shoppen. Ze mogen in hun zoektocht naar de beste aanbiedingen niet gehinderd worden door obstakels als het 'rerouten' of omleiden naar nationale websites."

Respect voor elementaire marktwerking

Dat neemt niet weg dat een handelaar het recht heeft om onder verschillende voorwaarden te verkopen in verschillende lidstaten, merkt Van Bossuyt op. "Bedrijven genieten een economische en contractuele vrijheid om te ondernemen en zich aan te passen aan de lokale marktomstandigheden. Het zou dan ook niet realistisch zijn om hen één vaste prijs in heel Europa op te leggen of te verplichten naar alle locaties in de EU te verzenden."

Europa mag niet beslissen over Netflix-aanbod

Met betrekking tot audiovisuele diensten wil de Europese Commissie onder meer dat het aanbod van diensten op aanvraag, zoals Netflix, voor twintig procent uit Europese producties bestaat. "Ik zeg neen tegen digitaal protectionisme. We moeten onze Europese content koesteren, maar private digitale bedrijven moeten vrij kunnen ondernemen”, vindt Van Bossuyt. “Het opleggen van Europese quota belemmert dat en levert geen garantie voor kwaliteitsvolle producties. Een Europese topserie als Borgen werd een internationaal succesverhaal, zonder hulp van quota."