Goede initiatieven

“Er zijn reeds heel wat goede initiatieven. Denk maar aan HALT2DiabetesZoet Zwanger of Bewegen op Verwijzing. We willen die bestendigen. Meer zelfs: deze projecten moeten structureel ondersteund en uitgerold worden over heel Vlaanderen”, aldus Danielle Godderis-T'Jonck.

Meten is weten

Meten is weten. Op dit moment wordt de effectiviteit van het beleid niet goed opgevolgd. “Daar heb je gegevens voor nodig. Met eenduidige indicatoren, afgestemd over de bevoegdheidsniveaus heen, willen we weten wat de effecten en de efficiëntie zijn van ons beleid, van preventiemaatregelen en van vroegdetectie”, zegt Vlaams parlementslid Godderis-T'Jonck.

Ontsluiten patiëntengegevens

De gegevens worden vandaag voornamelijk op federaal niveau bijgehouden, zoals het patiëntendossier. “De gemeenschappen moeten gemakkelijker toegang krijgen tot die federale gegevens, zodat Vlaanderen sneller en accurater zijn beleid kan opvolgen en evalueren. Een betere ontsluiting van deze gegevens is ook beter voor de patiënt: als hij aan het stuur van zijn zorg wil staan, moet hij zelf zijn traject kunnen opvolgen”, besluit Vlaams parlementslid Danielle Godderis-T'Jonck.